Passbilder | Nullfiresyvni: Passbilder

Sider

torsdag 27. september 2012

Passbilder

Minsten trenger pass. Vi skal nemlig på en miniferie til Spania, bare vi tre, i slutten av oktober. Deilige to uker skal vi være borte. Mamma har hus i Denjia som vi skal låne. I den anledning trenger Max pass! Jeg tenkte jeg like gjerne kunne ta passbildene selv ettersom jeg har hørt det ikke er det enkleste i verden å fotografere en liten pjokk. For ikke nok med at hodet til ungen må være med på bilde så er det mange "regler": 
  • Fotoet skal være skarpt, riktig eksponert og i fotokvalitet
  • Fotoet kan være i svart/hvitt eller i farger
  • Fotoet skal ikke være eldre enn 6 måneder
  • Fotoets størrelse skal være ca. 35 x 45 millimeter
  • Fotoet må tas rett forfra (fokuser på øynene), og mot en lys bakgrunn
  • Fotoet skal vise hele hodet og toppen av skuldrene, ingen slagskygge
  • Ansiktet skal dekke 70-80 % av bildeflaten, dvs. at avstanden fra isse til hake skal være minst 30 millimeter
  • Øyne skal være åpne og klart synlige, øynene må ikke dekkes av hår
  • Både hake, panne og begge kinn skal være synlige
  • Munnen må være lukket
  • Ved bruk av briller: Ikke farget glass, innfatningen må ikke skjule noe av øynene, det må ikke være refleksjon i glassene
  • Hodeplagg skal ikke benyttes på passbilder. (Capser, luer, hatter, hårbånd, skjerf etc.)
Jeg satser sterkt på følgende setning som står skrevet om passfoto og barn:
Det vil bli utvist skjønn ved innlevering av bilder av svært små barn

Så vi rigga oss til med barnet i vippestolen, på et hvitt håndkle som bakgrunn og knipset i vei.



 Jeg krysser fingrene for at det siste bilde går gjennom selv om munnen ikke er helt lukket.


Må snart ha nytt pass selv også, heldigvis er det litt lettere å ta bilde av meg.

(syns ikke jeg kunne legge ut tjue bilder av gutten og ingen av meg selv...)

Snart er vi på vei til Grønland og Politihuset. Håper det ikke er kø...


Har dere pass til barna? Var det lett å få til et "riktig" bilde?


6 kommentarer:

  1. så herlig bildeserie :)

    her må det nå være mangen bilder dei kan bruke!

    Henriette

    SvarSlett
  2. haha, dette virket kjent! vi la storebror på badegulvet da han skulle til Paris åtte måneder gammel.. Ikke akkurat det letteste!

    veldig morsomme bilder! jeg syns du skal ta med gjespebildet og se hva de sier ;D

    klem

    SvarSlett
  3. Så mange herlige bilder! Det hvor han gjesper er priceless, haha <3

    Klem Marie

    SvarSlett
  4. Herregud, for en fantastisk søt bilde-serie! Gutta mine har grusomme passbilder, haha. Veldig misunnelig på miniferien i Spania - høres digg ut!

    Klem fra Heidi

    SvarSlett
  5. Så flotte bilder! Utrolig vanskelig..
    Stakkars liten ikke lett å holde munnen igjen vel..
    Så herlig å få låne et hus i Spania.
    klem Hege x

    SvarSlett
  6. Kjenner meg igjen - regner med det gikk gjennom ;)
    http://dronningstjerna.blogspot.no/2011/07/passbilder.html

    mvh
    Mari Ann

    SvarSlett

Beklager, men jeg må se om jeg får redusert spam en periode med ordbekrefelse.