Navnefest | Nullfiresyvni: Navnefest

Sider

tirsdag 2. oktober 2012

Navnefest

Vi holdt navnefest for Max. Vi valgte to faddere (min beste venninne og lillebror) som jeg er sikker på kommer til å følge han opp og være der for ham. Det med faddere brukte vi litt tid på ettersom det opprinnelig er en kristen ting. Jeg trenger ingen til å oppdra han innen en bestemt religion. Som Han sa: det ble ikke dåp så dere kan selv velge hvilken religion dere vil oppdra han i. Nå ja. Det er nok ikke sånn at det er et krav, men det ble nå navnefest. Og da var det noen som ikke ble invitert fordi de ikke var enige i det valget. Og sånn ble det med den saken. Men vi valgte to faddere til pjokken fordi vi syns det er fint å vite at disse to syns han er viktig, og de vil følge med han. Det ville de gjort selv om de ikke var faddere også.

Så var det dette med navnet. Det var så enkelt at Max var det eneste navnet vi begge likte.

Temaet var inspirert av anker og sjø. Vi var kledt i blått og Max hadde matrosdrakt.

En sliten Max deltar på gaveåpning. 

Gjestene ble så imponert over maten vi lagde at jeg skjønner vi har lagt lista lavt tidligere. Vi lagde foccacia, fetaost og oliven-muffins, kjøttboller og kyllingsalat. Resten kjøpte vi på harrytur til Sverige.
 En sliten kusine og en muffin
 Gavebordet. Han fikk utrolig mye fint.
 Fineste kaken fra min venninne
 Mamma (altså jeg) har laget cakepops
 Stativ fra Tilbords
 Beste venninne, fadder (ja, nå er det skrevet svart på hvitt, K ;) )og cakepop

Denne fine sangen av Bo Kaspers fant jeg på en blogg (men nå husker jeg ikke hvilken). Syns den tar for seg det med å gi et barn et navn på en så veldig god måte.



Vad ska du heta?
Hvilket namn ska vi ropa
när du sprungit någonstans
och gömt dig?
Efter vem ska vi leta?
Och vem ska vi trösta
när du trott att vi
har gått och glömt dig?
Vad ska du heta?

Vilket namn ska de säga
när du räcker upp handen?
Vad står det på den första boken du får?
Efter vem ska vi fråga
när vi ringer hem dig?
Vad står det på kakan när du fyller år?
Vad ska du heta?

Vilket namn ska de viska i tonårsnatten
när din första kärlek ligger bredvid?
När det första
sveket river i kroppen,
vems tårar faller i ultrarapid?

Vad ska vi skriva på breven vi skickar
till adresser som rör sig runt hela världen?
Och vem tar emot
våra långväga kyssar?
Vilket namn följer med dig på färden?
Vad ska du heta?


3 kommentarer:

  1. Ser så fint ut! :-) Ha en fin Tisdag också.

    SvarSlett
  2. Så fint :) Synes all mat og alle kakene så rikitg så godt ut!
    Klem Marie

    SvarSlett
  3. Det er så viktig å gjøre det som er riktig for en selv og sine. Mange har meninger om hva alle andre skal gjøre men man skal stå for det man gjør også. Det ser i alle fall ut som en fin markering, og for noen flotte cakepops:)

    Diktet her var bare vakkert:) Husker jeg hadde noen lignende tanker rundt A. Vi hadde egentlig navnet hans klart allerede da R ble født men så begynte vi å snakke om andre navn når det nærmet seg. Men da han kom til verden var det jo helt klart - han VAR en Alexander han:)

    Håper dere har det godt,
    god klem til deg kjære du:)

    SvarSlett

Beklager, men jeg må se om jeg får redusert spam en periode med ordbekrefelse.