Løpestiltest og laktattest | Nullfiresyvni: Løpestiltest og laktattest

Sider

torsdag 4. juni 2015

Løpestiltest og laktattest

Første skritt mot målet om å bli god til å løpe: holde seg skadefri!

Jeg har slitt med vond hofte og vondt kne på høyre side i noen måneder nå. Da jeg gikk til trikken her om dagen så jeg at Nordstrand Kiropraktorklinikk har tilbud på løpestiltest og laktattest på tilbud. Jeg tenkte at dette kunne være en god mulighet til å få sjekket om noe ved løpestilen min gjør at jeg får vondt i hofte og kne, og laktattest er jo bare litt moro. Laktattesten viser når kroppen produserer mer melkesyre enn den klarer å ta unna. Ettersom jeg ikke løper med pulsbelte kan jeg nå etter denne testen se pace jeg kan løpe i for å pushe meg mot maks (pace viser nemlig min gps-klokke).

Fra gårsdagens løpekurs på Sognsvann. Fikk tips om mange gode øvelser mtp løpeteknikk.

Løpestilanalysen foregikk på tredemølle inne. Jeg løper verken på tredemølle eller inne og syns det er ganske kjedelig. Jeg skulle løpe i 4 min, ta en pause på 30 sek hvor det ble tatt en liten blodprøve i fingeren (laktattesten) og så løpe 4 min. Vi økte med 1 km/t per runde. Fysioen filmet mens jeg løp sakte, i middels fart og fort. Etterpå så vi på filmen og det er helt tydelig at løpestilen min påvirker hofte og kne. Jeg belaster feil hele veien på høyre bein. Fysioen mener dette kan fikses og jeg har booket meg ny time. Blir spennende å se om dette går veien.

I dag har det vært kjempedeilig her i Oslo. Ikke supervarmt, men med været vi har hatt til nå hjelper det at solen tittet frem. Endelig kan vi kose oss ute i hagen vår.


mmm vannmelon er såååå godt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Beklager, men jeg må se om jeg får redusert spam en periode med ordbekrefelse.